سیستم اعلام حریق چیست؟

هنگامی که آتش سوزی اتفاق می افتد مطلع شدن به موقع از آن خیلی حائز اهمیت است.آتش سوزی خطرات جانی و مالی را می توتند به دنبال داشته باشد.سیستم اعلام حریق برای حفاظت از جان  ومال ساکنین یک ساختمان نصب می گردد.با مطلع شدن به موقع می توان به موقع اقدام به تخلیه ساختمان نمود و به این وسیله خطرات جانی را کاهش داد و یا اینکه به موقع اقدام به اطفاء حریق نمود.

ساختمان هایی که نیازمند نصب سیستم اعلان حریق هستند:

-ساختمان های مسکونی

-ساختمان های مراقبتی و درمانی

-ساختمان های اداری و حرفه ای

-ساختمان های آموزشی تربیتی

-ساختمان های تجمعی

-انبارها

ساختمان های صنعتی

-مکان های پرخطر

تعریف سیستم اعلام حریق:

مجموعه ای از قطعات الکترونیکی متصل به هم است که وظیفه ی آشکارسازی حریق در مناطق مختلف را به عهده دارد.واز طریق دیداری و شنیداری این خطر را اعلام می کند.و دارای دو نوع دستی و اتوماتیک می باشد.

انواع سیستم اعلام حریق:

1-سیستم اعلام حریق مرکزی

2-سیستم اعلام حریق انفرادی

سیستم اعلام حریق مرکزی:

عکس سیستم اعلام حریق مرکزی

در این سیستم حریق از همان لحظات اول تشخیص داده می شود و به اطلاع ساکنین و آتش نشانی می رسد.در این سیستم اجزای اعلام حریق مانند آشکارسازها و شاسی ها در مناطق مختلف نصب می شود و سیستم اصلی در جایی دور از دسترس نصب می شود.

سیستم اعلام حریق انفرادی:

در این سیستم به محض اینکه آتش سوزی احساس شود در همان لحظه توسط آژیر و چراغ چشمک زن به اطلاع افراد حاضر می رسد.

 

سیستم اعلام حریق دستی و اتوماتیک:

در سیستم اعلام حریق دستی پس از وقوع آتش سوزی باید شاسی توسط افراد حاضر در آنجا فشار داده شود تا بقیه از وقوع حریق مطلع شوند.و این نیازمند حضور انسان در آن فضاست و سیستم اعلام حریق دستی برای مکان هایی که ممکن است به مدت طولانی کسی در آنجا رفت و آمد نکند معنایی ندارد.ولی سیستم اتوماتیک نسبت به نشانه های آتش سوزی حساس است و از طریق این علایم حریق را تشخیص داده و حریق را از طریق آژیر و چراغ چشمک زن و تماس خودکار با آتش نشانی و باز کردن درهای خروج اضطراری و…اطلاع رسانی می کند.

منطقه حریق چیست؟

در سیستم مرکزی برای اینکه دقیقا مشخص بشود که آتش سوزی در چه ناحیه ای رخ داده است قسمت های مختلف ساختمان را منطقه بندی می کنند تا زمان اعلام حریق دقیقا مشخص شود که کدام منطقه دچار آسیب شده است و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری شود.

انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک:

-سیستم متعارف 

-سیستم آدرس پذیر

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به هر یک از شاسی ها و دتکتور ها آدرس مشخص و منحصر به فردی اختصاص داده میشود.و زمان وقوع حریق پنل مرکزی دقیقا تشخیص می دهد که کدام ناحیه دچار حریق شده است.در سیستم متعارف شاسی ها و دتکتورهایی که وجود دارند مختص آن ناحیه می باشند و بصورت شعاعی به کنترل پنل مرکزی وصل شده اند.هریک از مدارها که فعال می شود می توان فهمید کدام ناحیه دچار حریق شده است ولی قبل از مراجعه به محل نمی توان  دقیقا محل حریق را تشخیص داد. 

نوع آدرس پذیر نسبت به متعارف جدیدتر می باشد و از دتکتورها و سیستم های اعلام جدیدتری بهره می برد و سرعت تشخیص و اعلام حریق در آ ن بالاتر می باشد.

 

اجزای سیستم اعلام حریق:

دیاگرام سیستم اعلام حریق

-مرکز کنترل اعلام حریق

-دتکتورهای اعلام حریق یا تجهیزات تشخیص حریق

-شاسی

-آژیر یا تجهیزات تشخیص حریق

-باطری

-ایزولاتور اعلام حریق

مرکز کنترل اعلام حریق:

پنل اعلام حریق دستگاهی است که تمامی اجزای سیستم اعلام حریق به آن وصل می شود و دائما در حال آنالیز تجهیزات می باشدو در صورت بروز آتش سوزی یا خرابی با فعال نمودن آژیرها و سایر هشدار دهنده ها وقوع حریق یا خرابی را اعلام می کند.این پنل حریق را با چراغ قرمز و خرابی را با چراغ زرد نشان می دهد.پنل باید دارای باطری و شارژر باشد تا در صورت قطعی برق بتواند به کار خود ادامه بدهد

دتکتور یا آشکارساز:

سرعت اعلام آتش سوزی به دتکتور بستگی دارد و در زمان وقوع آتش سوزی باید نزدیک ترین دتکتور به محل وقوع آتش فعال شود و پنل سیگنال حریق را دریافت و آژیرها به صدا در آیند و اگر سیستم اصولی نصب نشده باشد و به جای نزدیکترین دتکتور ،دتکتور بعدی فعال شود زمان پی بردن به حریق طولانی می شود و در نتیجه خسارت بیشتری وارد می شود

عکس انواع دتکتورهای آتش

انواع دتکتور:حرارتی-دودی-یونیزاسیون-شعله-ترکیبی
انواع دتکتور دودی:

-یونیزاسیون

-دودی اپتیکال

-بیم دتکتور(BEAM DETECTOR)

-استنشاقی یا مکشی

دتکتورهای دودی نسبت به بقیه دتکتورها سریع تر عمل می کنند.وباتوجه به اینکه جریان هوا بر عملکرد آن ها تاثیر منفی می گذارد آنها را نباید در محل هایی که جریان هوای آزاد دارند نصب نمود.وهمچنین در محل هایی که به صورت عادی دود و رطوبت بالایی دارند نباید نصب گردند،محل هایی از قبیل آشپزخانه ها و پارکینگ هاو…

با توجه به اینکه دتکتورهای دودی یونیزاسیون از مواد رادیو اکتیو برای تشخیص حریق استفاده می کنند و باتوجه به موارد امنیتی که باید در حمل و نگهداری آن ها رعایت شود چندسال است که این نوع از دتکتور از خط تولید خارج شده است.

انواع دتکتور حرارتی اعلام حریق:

عکس دتکتور حرارت

-دتکتور حرارتی افزایشی

-دتکتور حرارتی ثابت

-دتکتور حرارتی خطی یا کابلی

-دتکتور حرارتی و دودی مرکب

 

انواع دتکتور های شعله ای تشخیص حریق:

عکس دتکتور شعله

-مادون قرمز(IR)

-ماورای بنفش(UV)

-دتکتور شعله ای ترکیبی(IR/UV)

شاسی اعلام حریق:

یکی از اجزای مهم اعلام حریق می باشد که به وسیله آن وقوع آتش سوزی به اطلاع ساکنین یک مجموعه و آتش نشانی ارسال می شود.طرز کار آن بدین صورت است که باید توسط شخص شیشه آن شکسته شود و یا طلق روی آن فشار داده شود که با انجام این کار پیام وقوع آتش ارسال می شود.

برای ریست کردن طلق و یا تعویض شیشه شکسته یک آچار مخصوص وجود دارد و این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود.محل نصب شاسی ها باید کاملا در معرض دید باشندو بهتر است در مسیر خروج و نزدیک درها نصب شود.

آژیر اعلام حریق:

عکس زنگ هشدار حریق

بخشی از سیستم است که پس از اینکه سیگنال آتش سوزی ارسال شد شروع به فعالیت می کند و به صورت صوتی پیام را به بقیه ساکنین می رساند.هرکدام از منطقه های اعلام حریق باید دارای حداقل یک آژیر باشند و استفاده از آژیرهای با تعداد زیاد و صدای کم نسبت به استفاده از یک آژیر با صدای بلند ارجحیت دارد.وبایستی با سایر آژیرها از قبیل دزدگیر و اعلام ساعت ناهار و… فرق داشته باشد.

فلاشر یا چراغ چشمک زن حریق:

عکس فلاشر اعلام حریق

در کنار آژیرها نصب می شود و بصورت هماهنگ با آن شروع به کار می کند.و برای زمان هایی که آژیر از کار افتاده و یا افراد ناشنوا در محل حضور دارند خیلی کاربردی می باشد.ونیز برای تشخیص محل دقیق آتش سوزی برای اطفاء حریق کاربردی می باشند و در دو محل نصب می شوند:

-پاگردها،راهروها و راه پله ها

 -بالار سر درب اتاق ها و واحد ها

 

برای مشاوره بیشتر زیر همین پست نظر بگذارید یا با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *