اسپرینکلر حریق چیست؟

عکس ساده اسپرینکل

از قدیم گفته اند حادثه هیچ گاه خبر نمی کند!

به وجود آمدن اتفاقاتی از قبیل آتش سوزی انکار ناپذیر می باشد.درست است که پیشگیری بهتر است اما گاهی شرایطی پیش می آید که اوضاع از کنترل خارج شده و آتش سوزی اتفاق می افتد.برای چنین روزهایی باید به فکر چاره بود.هر آتشی در ابتدا از یک جرقه کوچک شروع می شود و سطح وسیعی را در بر نمی گیرد.اگر بتوان در همان مراحل ابتدایی حریق را اطفاء کرد سطح خرابی ها و خسارت ها و هزینه های ناشی از آن ها کاهش پیدا می کند.

اسپرینکلر آتش نیز به همین منظور طراحی شده است.اسپرینکلر بخشی از سیستم خودکار اطفاء حریق پاششی است.نحوه ی کار آن به این صورت است که دارای حسگر های حساس به حرارت و دما می باشد.وقتی که در محیط آتش سوزی اتفاق می افتد و دمای محیط از یک حدی بالاتر می رود  سیستم پاششی شروع به پاشیدن آب روی آتش می کند که منجر به خاموش شدن آتش می شود.

 

عکس اسپرینکل در حین کار

طرز کار اسپرینکلر:

هر اسپرینکلر سربسته به وسیله یک حباب شیشه ای حساس به حرارت و یا یک رابط فلزی دو تکه از جنس یک آلیاژ ذوب شونده نگه داشته می شود.در شرایط عادی ،حباب شیشه ای و یا رابط ذوب شونده به درپوش لوله فشار وارد می کند وتا زمانی که دمای محیط اطراف از دمای فعال سازی طراحی اسپرینکلر تجاوز نکند ،از جریان آب جلوگیری می کند.

حباب در اثر انبساط حرارتی مایع داخل حباب می شکند.زمانی که طول می کشد تا یک حباب بشکند به دما بستگی دارد.حباب در کمتر از دمای طراحی نمی شکند.هرچه دما به بالاتر از آستانه طراحی برود،زمان کمتری طول می کشد که حباب بشکند.

 

جریان آب خروجی از اسپرینکلربه یک مانع برخورد می کند و یک الگوی خاص تولید می کند تا اهداف آن نوع خاص اسپرینکلر را برآورده کند.سرهای نوع مدرن به صورتی طراحی شده اند که به طور مستقیم آب را به سمت پایین اسپری کنند.اسپری نازل های مختلف برای ایجاد اسپری در جهات و الگوهای مختلف نیز وجود دارند.

انواع اسپرینکلر بر اساس نوع پاشیدن آب:

-بالا زن 

-پایین زن

-بغل زن

-دکوراتیو

-دیواری

انواع اسپرینکلر بر اساس مدت زمان فعال شدن:

اسپرینکلرها بر اساس نوع مایع داخل محفظه شیشه ای و اندازه محفظه، زمان فعال شدنشان باهم فرق دارد.از این نظر می توان آن ها را در دسته بندی زیر قرار داد:

-پاسخ سریع

-پاسخ استاندارد

-مسکونی

-اطفای اولیه پاسخ سریع

-با مود کنترلی برای موارد خاص

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *